Přeskočit příkazy pásu karet
Přejít k hlavnímu obsahu
Britové mají zájem o 3D mapy z Univerzity obrany

DOCENDO DISCIMUS

 

Britové mají zájem o 3D mapy z Univerzity obrany

V pátek 11. listopadu 2011 skončil v Praze největší vědecký festival v Česku „Týden vědy“ pořádaný Akademií věd ČR. Major Petr Františ z brněnské Univerzity obrany přímo na akademické půdě předvedl český unikát, který ani ve světě nemá obdoby – ovládání taktických 3D map pouhými gesty a pohyby těla.

Plánování bojových vojenských operací nad papírovými nebo plastickými mapami je běžným postupem téměř každého velitele. To by se ale v krátké době mohlo stát minulostí. Major Petr Františ a major Jan Hodický z katedry komunikačních a informačních systémů Fakulty vojenských technologií Univerzity obrany Brno vymysleli, jak díky pohybovému ovladači Kinect od společnosti Microsoft mohou zástupci armády jednoduše a intuitivně ovládat pohled na bojiště zprostředkovaný systémem velení a řízení při plánovaní nebo vedení operace. 

„Jedná se o 3D vizualizační systém jako nástavby operačně taktického systému pozemních sil,“ říká major Petr Františ. „Umožňuje veliteli zobrazit taktickou situaci pro plánování i pro řízení boje ve 3D stereoskopicky, čili je to stejný systém jako ve 3D kině. Tím pádem plně nahradí plastický stůl nebo plastickou mapu. Zařízení je bezdrátové a velitelé tak nepotřebují žádné senzory na těle, myš ani jiné ovladače.“

Unikát tkví v tom, že pomocí čidla Kinect Xbox 360 se velitel může pohybovat před projekčním plátnem, na kterém je zobrazena mapa, a celý tento systém pak ovládá jen pohyby těla nebo rukou. Daný terén se mu zobrazí ve všech detailech, včetně stromů, vodních toků a dalších přírodních překážek a získá lepší přehled o lokalitě bojiště. 

„Podkladové mapy nám dodávají odborníci z Vojenského geografického a hydrometeorologického úřadu v Dobrušce. K dispozici tak máme celou Českou republiku, ale máme zmapovaný třeba i afghánský Lógar, kde působí v misi ISAF naši vojáci,“ vysvětluje major Františ. „V případě potřeby je možné celý systém připravit k funkčnímu použití do půl hodiny, včetně vyhledání konkrétní lokality.“ 

V rámci obranného výzkumu na tomto projektu pracovali major Františ s majorem Hodickým už od roku 2007, ale před několika měsíci začali spolupracovat na jeho zdokonalení s vývojáři ze společnosti Microsoft. „Přelomový ovladač Microsoftu, Kinect, je zde použitý ve zcela reálné aplikaci, která není hrou. Jeho využití pro ovládání 3D vizualizačního systému tak má opravdový smysl a přináší reálný užitek,“ uvedl Jiří Karpeta, ředitel divize vývoje ve společnosti Microsoft. 

Univerzita obrany zatím vyvinula prototyp a chce ho nabídnout armádě k využití. Zájem o tuto převratnou novinku projevily i britské ozbrojené složky. Využití spotřební elektroniky totiž dělá z celého systému velmi levnou záležitost. „Potřeba je jen počítač a Kinect za pár tisíc korun,“ dodává major Františ, který ochotně všem zájemcům v aule Akademie věd celý systém nejen předvedl a vysvětlil jeho přednosti, ale s jeho pomocí si ho mohli všichni i vyzkoušet.​


Autor: Jana Deckerová, army.cz​

Archív zpráv

2012

Leden

Únor

Březen

Duben

Květen

Červen

Červenec

Srpen

Září

Říjen

Listopad

Prosinec

 

2011

01 / 02 / 03 / 04 / 05 / 06

07 / 08 / 09 / 10 / 11 / 12

 

2010

01 / 02 / 03 / 04 / 05 / 06

07 / 08 / 09 / 10 / 11 / 12

 

2009

Zprávy 2009​​

   
© 2019 Univerzita obrany v Brně | Kounicova 65, 662 10 Brno, Czech Republic
  • Jsme na Facebooku
  • Instagram
  • Webová alba Picasa
  • Tweetujeme
  • Tweetujeme