Přeskočit příkazy pásu karet
Přejít k hlavnímu obsahu
Přínosné zaměstnání v Tatře Kopřivnice

DOCENDO DISCIMUS

 

Přínosné zaměstnání v Tatře Kopřivnice

V květnu byl již tradičně organizován mezinárodní veletrh obranné a bezpečnostní techniky IDET v Brně. Zde se celá učební skupina 22-3BSV studijního oboru Bojová a speciální vozidla aktivně podílela na zprovoznění překážkové dráhy „Polygon“. Podle vyjádření studentů se zde mnoho naučili. Podrobně se seznámili s nejmodernější technikou AČR, získali řadu informací potřebných pro jejich další studium a praxi, viděli všestrannou organizaci náročné akce. Za jejich ochotu a výpomoc byla managementem „Polygonu“ pro tyto studenty zorganizována zaměstnání spadající nad rámec studijního programu.

Jednalo se o návštěvu bývalého Vojenského technického ústavu pozemního vojska ve Vyškově a světoznámé automobilky Tatra, a.s., v Kopřivnici, kterou pro studenty zorganizovali příslušníci Katedry bojových a speciálních vozidel Fakulty vojenských technologií UO.

Návštěva automobilky Tatra Kopřivnice byla podle reakcí studentů velice přínosná a zajímavá. Jak uvedli, hlavními klady byla příležitost seznámit se s technikou, kterou katedra nedisponuje. Stejně tak příležitost projet se různými typy vozidel Tatra po zkušební dráze a možnost promluvit si s uživateli, výrobci a zkušebními řidiči byla rovněž hodnocena kladně. Politování zaznělo jen nad skutečností, že podobné akce jsou spíše vzácné, jelikož jsou podle studentů pro praktické dovednosti přínosnější než pouhé probírání teorie na učebnách.

Jako první nám bylo nabídnuto shlédnout výrobní linku, kde se vozidla Tatra kompletují. Na vlastní oči jsme se mohli přesvědčit o precizním zpracování a mohutnosti podvozkových dílů těchto těžkých nákladních vozidel.

Po zhlédnutí výrobní linky jsme se odebrali na zkušební dráhu. Zde nám byli k dispozici zkušební řidiči a tři armádní speciály Tatra T 815-7 v konfiguraci 8x8, 6x6 a 4x4. Já osobně jsem měl tu možnost vyzkoušet prostřednictvím zkušebních řidičů všechny tři tyto Tatry. Když pominu obrovské zkušenosti a profesionalitu řidičů, tak projížďka v těchto vozidlech po zkušební dráze byla nezapomenutelným zážitkem.

Vozidla se chovala jistě i v extrémních podmínkách na čemž má nemalý podíl konstrukce podvozkové části. Plavnost jízdy a rychlost s jakou vozidla překonávala překážky byla překvapující. Se stejnou jistotou, s jakou si vozidla vedla na překážkách, si vedla také na rovných úsecích zkušební dráhy. Akceleraci bych přirovnal spíše k osobnímu vozidlu, stejně tak stabilitu při prudkém projetí zatáčkou a razantním brzdění.

Z důvodu klimatických podmínek a nedostatku času jsme se nedostali s vozidly na všechny překážky zkušební dráhy. Nicméně z toho, co jsem měl možnost vidět, musím říci, že se jednoznačně jedná o vysoce nadprůměrná vozidla. Jedinečná konstrukce vozidel v kombinaci s profesionalitou zkušebních řidičů dala vyniknout všem vlastnostem, jakými tato vozidla oplývají.

V další části jsme byli pozváni do přilehlé Servisní školy. Zde jsme se setkali s řadou modelů a řezů, které sloužily jako vhodný nástroj pro ukázky fungování jednotlivých částí vozidel. Osobně musím říci, že vybavení učebními pomůckami na mě udělalo velký dojem.

Návštěvu jsme zakončili v Technickém muzeu Tatra Kopřivnice. Těžko říct, co na mě udělalo největší dojem, kdybych začal vyjmenovávat, zřejmě bych se zastavil až u kompletního výčtu typů „Tatrovek“, které zde byly k vidění.

Muzeum dává návštěvníkům výborný přehled o vývoji vozidel Tatra od prvopočátku až po současnost. A to vozidel jak osobních, tak nákladních. Také jsou zde k vidění nevšední prototypy. Z nejpozoruhodnějších stojí za zmínku prototyp vozidla určeného k překonávání sněžných plání nebo vozidlo určeného jako dar pro J. V. Stalina. Ve spojení s pojmem TATRA se snoubí také pojem Rallye Dakar a samozřejmě jméno Karel Loprais. V jedné z expozic je k vidění Tatra, se kterou v roce 1988 dosáhl pan Loprais svého prvního z šesti vítězství této rallye. Pocit, který mnou procházel, když jsem před těmito skvosty stál, nelze popsat, lze jen doporučit osobní návštěvu. 

V závěru zbývá jen poděkovat pracovníkům automobilky Tatra a muzea, ale také našim kolegům učitelům – provozovatelům „Polygonu“ na veletrhu IDET 2011, kteří zabezpečili a organizovali celou akci, jenž lze hodnotit pouze kladně.

Autor: Zdeněk Krobot​ 

Archív zpráv

2012

Leden

Únor

Březen

Duben

Květen

Červen

Červenec

Srpen

Září

Říjen

Listopad

Prosinec

 

2011

01 / 02 / 03 / 04 / 05 / 06

07 / 08 / 09 / 10 / 11 / 12

 

2010

01 / 02 / 03 / 04 / 05 / 06

07 / 08 / 09 / 10 / 11 / 12

 

2009

Zprávy 2009​​

   
© 2019 Univerzita obrany v Brně | Kounicova 65, 662 10 Brno, Czech Republic
  • Jsme na Facebooku
  • Instagram
  • Webová alba Picasa
  • Tweetujeme
  • Tweetujeme