Přeskočit příkazy pásu karet
Přejít k hlavnímu obsahu
Stop laserovým útokům

DOCENDO DISCIMUS

 

Stop laserovým útokům

Počet případů laserových útoků na letadla roste. Známé jsou po celém světě, zaznamenány byly také na pražském ruzyňském letišti. Při jednom takovém byl nedávno dokonce poraněn člověk. Laser mu poranil rohovku a spojivku oka. 

„Pan Rudinský se vracel ze služební cesty z Londýna. Byl jasný večer a tak pozoroval osvětlená městečka pod přistávacím koridorem a najednou z relativně větší obce zasvítil zelený paprsek na letadlo. Po minutce začal pociťovat velkou bolest. Došlo k menšímu až střednímu popálení přední části oka. Podle jeho lékaře byla zasažena rohovka a spojivka. Od lékařů šel pan Rudinský ihned na policii“, popisuje případ internetový server tn.nova.cz. 

     

Přitom při zasažení oka laserem může dojít i k trvalému poškození zraku, při troše štěstí k jeho dočasné ztrátě. Dalším nebezpečím zelených paprsků může být prudké oslnění pilotní kabiny, v níž posádka ztratí vizuální orientaci. Laser vytvoří clonu, pře níž posádka nevidí před sebe. Stane-li se tak při vzletovém či přistávacím manévru, je životně ohrožena nejenom posádka, ale také cestující na palubě letadla. 

Potvrzuje to podplukovník doc. Ing. Teodor Baláž, CSc., z Katedry zbraní a munice Fakulty vojenských technologií Univerzity obrany, který se podílí na testech zkoušejících vliv na řízení letadla při přistávání. Pro testování je přitom používán laser mnohem slabšího výkonu, aby nebylo ohroženo zdraví testovaných.  

Testováním zkoumajících negativní účinky laserů se podplukovník Baláž zabývá od jara letošního roku na žádost Policie České republiky, která zaznamenala již několik útoků laserem na dopravní prostředky. „Bezpečností laserů se věnujeme v rámci našeho studia specializace zbraně munice. Pro nás to tedy nebyl zcela neznámý problém, ale forma zneužití laserů proti letadlům byla velká neznámá.  Demonstrací a experimenty na ruzyňském letišti se jednoznačně prokázalo, že i lasery malých výkonů představují fatální nebezpečí nejen pro dopravu leteckou, ale i silniční a vlakovou“, říká podplukovník Baláž.

     

Hlavní nebezpečí se týká zeleného laseru, který v nočních podmínkách vnímá lidské oko až 250x intenzivněji, než červený. Zelený laser o vyzářeném výkonu řádově jenom stovek miliwattů je tak silný, že je jím možné zapálit sirky anebo za pár vteřin propálit obal cédéčka na vzdálenost deseti metrů.  

Lasery se dovážejí většinou ze zahraničí a jejich prodej není zakázán ani omezen. Jsou běžně dostupné na trhu za pár korun. Často se využívají při laserových efektech na diskotékách či klubových akcích, nebo se používají jako ukazovátka atd. 

Velkým posunem při řešení nedozírných následků laserových útoků na letadla je přijetí novely zákona o civilním letectví, kterou Poslanecká sněmovna schválila ve zrychleném řízení a nyní ji posoudí Senát. Jejím konečným schválením by viníkům hrozila pokuta ve výši pěti miliónů korun.

  

 Testování zeleného laseru na letišti v Ruzyni - video

 

Text: Mgr. Zdeňka Dubová

Foto: podplukovník doc. Ing. Teodor Baláž, CSc., a autorka

Archív zpráv

2012

Leden

Únor

Březen

Duben

Květen

Červen

Červenec

Srpen

Září

Říjen

Listopad

Prosinec

 

2011

01 / 02 / 03 / 04 / 05 / 06

07 / 08 / 09 / 10 / 11 / 12

 

2010

01 / 02 / 03 / 04 / 05 / 06

07 / 08 / 09 / 10 / 11 / 12

 

2009

Zprávy 2009​

   
© 2019 Univerzita obrany v Brně | Kounicova 65, 662 10 Brno, Czech Republic
  • Jsme na Facebooku
  • Instagram
  • Webová alba Picasa
  • Tweetujeme
  • Tweetujeme