Výzkumná a vědecká činnost katedry Letecké techniky je zaměřena do oblastí podle odborného zaměření jednotlivých skupin.
Skupina avioniky a letecké výzbroje
Implementace ultrazvukové technologie v avionických systémech – téma spadá do oblasti návrhu funkčních struktur leteckých palubních senzorů
využívajících moderní průmyslové technologie a navazuje na výstup z předchozího roku
řešení záměru ze stejné oblasti (ultrazvukový palivoměr). Jedním z cílů bylo experimentálně zkoumat použití
vnitroimpulzních modulací v ultrazvukovém impulzu,
Analýza simulačních technologií pro výcvik pilotů a pozemního personálu v AČR – toto téma spadá do oblasti prohloubení znalostí funkčních modelů chování pilotů
při řízení letu. Cílem měření lidského činitele je ověřit možnost použití matematických metod
pro objektivní posouzení míry a stavu vycvičenosti pilotů.
Využití palubních registrátorů v simulačních technologiích pro výcvik pilotů – Cílem úkolu je zmapovat dostupné simulátory (především pro výcvik pilotů resp. řídících
letového provozu) v České republice. Získat informace o jejich vlastnostech, dostupnosti,
možnostech z hlediska vstupu do simulovaného letu, schopnostech záznamu simulovaného
letu apod. Propojením výstupů leteckých simulátorů s prostředky sloužící pro vyhodnocení letu (černé skříňky) je možné provést velmi nezvyklé analýzy chování letadla nebo pilota.
Ověření analýzy vybraných metod optického měření polohy letadla – metoda slouží pro ověření analýzy vybraných
metod měření polohy letadla pomocí pozemního optického majáku. K určení polohy
pohybujícího se objektu v prostoru, lze využít různé technické prostředky. V některých hustě zalesněných, nebo
zastavěných oblastech, může docházet k výpadku signálů družic družicového navigačního
systému to může vést i k nemožnosti
přistání nebo pohybu ve výše zmíněných oblastech. Jedna z možností, jak vyřešit zmíněný
problém je použít systém, který je nezávislý na družicovém signálu a dostatečně přesný k
řízení pohybu nebo přistání daného prostředku ve vymezené oblasti. Představené řešení je
založeno na optickém systému určování polohy.
Optimalizace bezpečného bezdrátového optického spoje – Tento výstup záměru spadá do oblasti zpracování metodiky stanovení dosahu infravizního
systému pro malé letadlo na základě experimentů. Jednou z možností použití optického
majáku k měření polohy objektu je přistání vrtulníku s pomocí jeho vlastních obrazových
snímačů, kterými bývají televizní nebo infravizní kamera uložené v optoelektronické
zaměřovací stanici.
Zvýšení přesnosti metody zamíření LCOS – Toto téma spadá do oblasti návrh metod zamíření pro cvičné letouny. Díky použití radiolokátoru jsme schopni do výpočtu zamíření metodou (Lead
Computing Optical Sight - LCOS) dosadit přesnou dálku cíle i vektor rychlosti případně vektor
zrychlení.
Skupina radiotechnického zabezpečení
Použití moderních světelných zdrojů ve světelném zabezpečení polního letiště – řeší implementaci moderních světelných zdrojů (LED, LASER) v náročných podmínkách světelného zabezpečení dočasně budovaných letišť, včetně řešení napájení elektrickou energií,
Hyperbolické principy letecké navigace ve fázi přístrojového přiblížení na přistání – řeší možnosti zálohy GNSS (GPS, GLONASS) systémů pomocí rádiové navigace založené na hyperbolických principech, návrh pozemní i palubní části přistávacího systému postavených na SDR zařízeních.
Perspektivní letecké komunikační systémy – zkoumá nové směry vývoje leteckých komunikačních systémů leteckých provozních služeb. Zaměřuje se na principy, technologická řešení a jejich provozních možností.
Skupina provozu motorů
- Návrh a realizace mobilní zkušebny malých leteckých motorů
- Proudění ve vstupních ústrojích kompresoru za účelem zvýšení stability práce kompresoru
- Hodnocení tlakových distorzi ve vstupu do leteckého motoru
- Vliv zanášení části motoru na jeho charakteristiky
- Hodnoceni míry stability práce odstředivého kompresoru
Skupina provozu letadel
- Nedestruktivní zkoušení částí leteckých konstrukcí - termografickými metodami, ultrazvukem, vířivými proudy, vliv nových technologií na vlastnosti konstrukce LT.
- Rozvoj stacionární a nestacionární aerodynamiky – v oblasti profilu, křídla, letounu a rotující nosné plochy, aerodynamické aspekty supermanévrovatelnosti letounů.
- Experimentální aerodynamika – měření průmyslových aplikací v AT – stanovení aerodynamických charakteristik leteckých vrtulí, elektrických vrtulových pohonných jednotek UAV, výkonových charakteristik UAV elektro vrtulníků, měření charakteristik větrných turbín, aerodynamických charakteristik strukturovaného povrchu typu „dimples" ( golfový míček), solárních panelů, měření aerod charakt. výkonnostních sportovců – lyžař v AT.
- Numerické simulace - důsledků zatížení leteckých konstrukcí (LT), poškození LT impaktem objektů mechanického i biologického původu ( účinek utržení lopatky LLM na ostatní části konstrukce letounu, střet ptáka s koncem křídla). Vývoj speciální policejní munice pro ozbrojené bezpečnostní doprovody letadel.